VINTAGE HØJTTALER

B&W DM6

B&W DM6 1978-79

" Pelikanen ", " Svanen "  og " Bamsestolen " skal vi ikke omtale her, men derimod " Den gravide pingvin ".

Bowers & Wilkins ikoniske højttaler fra senhalvfjerdserne, hvor B&W satsede hele butikken og kombinerede udsøgt håndværk med det ypperste i højttalerteknik. Gu er de da måske lidt klodsede, men har alligevel sit helt eget æstetiske udtryk, som man godt kan forelske sig i. Lydmæssigt er det et overordentligt behageligt bekendtskab, hvor der simpelthen ikke er sparet på noget. Fine fine enheder, hvor der er kælet for samspillet mellem dem og det resulterer altså i en lyd der er blød, rund og meget rigtig. Lækker træfinér udenpå og bygget som en kampvogn indeni med seperate kamre. Hvis det nu var en bil kunne det være en blanding af en MGB ( uden alle særhederne ) og en 80èr Mercedes. For at få det fulde udbytte af denne perle anbefales det at sætte ordentligt grej sammen med dem og gerne med rigelig muskelkraft ( de har en driftseffekt på ca. 7,5 ).

Ukritiske med placering, men skal have luft omkring sig

36 kg

3 overlastsikringer 

Slebne og olierede

Serienumre: 08169 & 08170

Sendes ikke, men kan sikkert leveres

Pia siger, at det nye er, at kvinderne vil have specielle og

mærkelige højttalere!!!

Gæt en dansk superguitarist der har ejet sådan et sæt!

4000,-

BRUGT MED GARANTI & OMBYTNINGSRET & RETURRET

DCM Time Window Mk. I

DCM Time Window Mk. I 1978

På en liste over de 10 mest kendte Hi-Fi produkter, er jeg temmelig sikker på, at DCM`s Time Windows  gulvhøjttaler vil befinde sig hos rigtig mange, der kunne være tossede nok til at lave sådan en liste. Nettet er fuldt af beskrivelser om  ejernes entusiastiske forhold til disse særlinge der er i stand til, opstillet optimalt, at give et stooort lydbillede i fuld balance.

Disse, som jeg er næsten 100% sikker på er mk. I, bærer fortløbende serienumre, nemlig 2729 og 2730 og er selvfølgelig  i 100% teknisk stand, men så er det fra nu af at den ydre fremtoning munder ud i, at de står som resultat af følgende projekt.

Henrik havde erhvervet disse perler og tænkte at de da måtte kunne forbedres. Så af med frontstof, pålimning af sort plade på front, indkøb af finèr til den afrundede bagside og pålimning  af 45x40x21 lamineret og fineret klods med en massefylde, der ellers kun kun findes i det ydre rum. Kviksølv og bly, Ha!! Gå hjem og vug! Så langt så godt! Det spillede jo fantastisk og tiden gik og de blev ikke helt færdige, for der kom kæreste til og DCMèrne begyndte den rejse, der endte i soveværelset, hvor det uundgåelige måtte indtræffe og Henrik måtte vælge mellem Time windows og kæreste. Heldigvis måtte højttalerne rejse og det er jo godt, for Henriks kæreste er en rigtig sød pige og de ser stadig forelskede ud, hvilket næppe havde været tilfældet, om højttalerne med de store fødder havde befundet sig ved siden af sengen stadigvæk.

Undskyld Henrik, hvis min udlægning kun læner sig op af sandheden

Jeg skriver heldigvis at de måtte rejse, for nu får en anden mulighed for at pusle dette projekt færdigt. Jeg har ikke en færdig plan for en færdigggørelse, men frontstof kan medfølge og man kan sagtens nøjes med at sætte en strømpe udenom, hvis man kender en der er lidt fiks med en symaskine.

De spiller, som skrevet, som de skal og  har en sortmalet top og bund. Om de blev leveret i en udgave uden den ellers lækre lakerede og finerede trætop er jeg ikke klar over.

Det kan absolut anbefales ved et køb at troppe op med en kammerat eller husets næsten voksne søn, for jeg overdriver altså ikke, når jeg siger, at klodsen er meget tung.

2000,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

F3/Lyd Trapez Xi/X

F3/Lyd Trapez Xi/X 1989

Den allestedsnærværende højttalerkonstruktør og en hel masse andet, Ole Klifoth grundlagde både sit ry og sin forretning med en konstruktion, de fleste i sluthalvfjerdserne syntes så noget aparte ud, men jøsses, hvor den da spillede godt. Trapez startede ud som et byggesæt, men kom hurtigt i almindelig handel og kom i forskellige varianter med diverse forbedringer.

Jeg har aldrig ejet et sæt og er en lille smule usikker på denne, som jeg mener oprindelig er en  X eller måske en Xi, men klyng mig ikke op, om det ikke er tilfældet, men hvad jeg derimod er sikker på , er at det er en ualmindelig velspillende " skævert ", som jeg nemt kan have med i et Olle-kolle. Letflydende, potent, detaljeret, dynamisk og først og fremmest musikalsk markerer denne danske perle sig og man bliver helt stolt over at det kan lade sig gøre at danske konstruktører den ene gang efter den anden  giver kæmpestore japanske, amerikanske og europæiske koncerner baghjul.  

Det oprindelige skum på front er erstattet af filt og de fremstår sortmalede  med højglans uden fronter og ikke og jeg gentager IKKE  de originale franske diskant- og mellemtoneenheder. Forhistorien kender jeg ikke, men valget af erstatningsenheder faldt på nogle af VIFA`s bedst lydende enheder, nemlig mellemtonen P13WH og diskanten  D27TG. 

Hvis Trapezèrne med de originale enheder lyder bedre en disse gør, så glem JBL, Dali, B&W og Dynaudio. Få fat i et sæt, send dem til autolakèreren, giv dem stuens hædersplads og nyd musikken. Hvis Klifoth havde læst dette udsagn, dengang han havde krøller, er jeg sikker på at de prompte havde rettet sig ud, men det er der nu ikke noget at gøre ved. Så giv disse Trapezèr med erstatningsenheder en chance!

Klassisk, ikon og et hit i min verden. 

8 ohm

3500,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

 

The Fisher KS-1

The Fisher KS-1 1963 ?

Amerikansk højttalerproduktion fra starten af tresserne ser vi ikke ret tit i Europa og da slet ikke nogle der er lidt aparte. Disse 3-vejs højttaler i en art amerkansk bejdset fyr er nok tænkt som væghøjttalere med deres blot 14 cms dybde. Det er jo ikke nogen lille højttaler og 62x46x14, giver et større volumen end f.eks. en Dynaca A25. Der er ikke forberedt noget beslag til bagsiden og terminalerne er en smule fremhævede, men skal de op at hænge, er løsningen måske, at få dem 1 cm ud fra væggen. 

Historien går at Avery Fisher ( The Fishers grundlægger ) insisterede på personligt at godkende og bestemme lyden fra hver enkelt højttaler, hvilket var ved at drive ingeniørerne til vanvid, for hans personlige smag gik i retning af en noget tilbagetrukket diskant. Om det er rigtig skal jeg lade være usagt, men lyden fra dem synes jeg egentlig er ganske fin med en glød og varme, der måske passer fint til et skud Otis Redding og en fin gammel rørforstærker.

Lige nu tester jeg dem på en NAD 3240 og det fungerer nu også ganske fint

Flot stand

Slebne og olierede

Matchende serienummer 5224 & 5225  

Originale mærkater på bagsiden og emblemer foran

1200,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

JBL L16 Decade

JBL L16 Decade 1975

Hvorfor er amerikanske JBL omspundet af en aura af nærmest ærefrygtig ansèlese og ja, kult?

Er det på grund af den interessante industrihistorie, ejerens selvmord eller James B. Lansings uophørlige krav om kvalitet ned i den mindste detalje eller

den udstrakte brug af JBL`s monitorer i næsten alle studier i verden eller som PA-anlæg ved ufattelig mange koncerter rundt om i verden eller

er det at have været frontløber i udviklingen af højttalere ihvertfald til starten af 80èrne eller

er det lookèt med de hvide membraner og den hysterisk lækre trækvalitet på boxene eller fascinationen af den amerikanske storebror eller er det måske bare lyden fra disse perler koblet til 60èrnes eksplosion af musikdyrkelse og købedygtigtig ungdom i den vestlige verden. 

Den lyd, der i manges bevidsthed, er ærkeamerikansk sådan à la Eagles, Byrds, Dylan og Joplin med et mærkbart hug i bassen, en fremtrædende varm og klar mellemtone og en diskant der elsker at vise hvad den kan , når der bliver slået på et bækken.  

HxBxD: 49x27x26

8 ohm

Lys Amerikansk eg , der ifølge JBL har ligget til modning i 20 år og er blevet  mørkere i bearbejdningsprocessen

Begge JBL-Pins

Diskantregulering

Terminalerne er skiftet til rigtige ordentlige terminaler

Pæn stand med kun små mindre brugsspor, dog er omkantningen på den ene højttaler ikke udført særlig pænt

2800,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

JBL L46

JBL L46 1982

Hvor JBL`s Decade L16-L26 & L36-serie dominerede JBL`s salg til det ikke professionelle marked, var de to næste serier L19-L40-L50- og L15-L46-L56-L86 værdige til at fastholde JBL`s position som  verdens mest innovative og kvalitetsbevidste højttalerproducenter. 

I starten af 80èrne bibeholdt man den tårnhøje kvalitet på enhederne, den meget meget lækre amerikanske valnøddefinèr og man blødgjorde lyden en anelse, hvilket var i min smag.  

Sæt disse 2-vejs sammen med hvad som helst og de vil kvittere med et behageligt lydbillede der vil klæ`det meste musik.

Serienumre 50425 & 50437

Mål: HxBxD: 53x32x28

8 Ohm

Begge JBL-pins

Omkantning er udført på et tidspunkt, ikke så pænt med lidt limrester og en bule i skummet, men virker og lyder selvfølgelig som de skal.

Yderst velholdte 

3200,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

Fisher XP-6

Fisher XP6

Fisher XP-6 føjer sig helt selvfølgeligt ind i rækken af velkonstruerede, vellydende, ultra cool udséende amerikanske højttalere i mellemstørrelse fra starten af halvfjerdserne. Der er virkelig gjort noget ud af træarbejdet hvor finéren er en meget, meget smuk amerikansk valnød i flot stand. Fronterne er selvfølgelig originale med alle emblemer i intakt stand.

Lydmæssigt er de skabt til at spille tidlig Neil Young, Bad Compagny eller Van Morrisons " Astral weeks ". En tæt bund, veldefineret mellemtone og en blød og elegant diskant.

Flot, flot stand 

Solide skrueterminaler og medfølgende kabler

HxBxD: 58x33x27

2000,-

BRUGT MED GARANTI & OMBYTNINGSRET & RETURRET

JBL L56

JBL L56 1982-83

Når man " roder " med 30-40-50 år gammelt Hi-Fi står man ind imellem i det dilemma, der opstår, når man har en højttaler uden frontstof, en forstærker med uoriginale knapper eller en pladespiller med et uoriginalt kontralod. Jeg vil jo helst sende tingene ud i verden så originalt som overhovedet muligt, men en fin gammel maskine skal jo også bruges og ikke stå og samle støv på mine hylder. Prissætningen skal , i min verden, afspejle mangler ved apparatet, men det er ikke altid så let at ramme. Kom nu videre, Tudefjæs!!

Ja,ja, det handler jo i virkeligheden om dette sæt ret velholdte, nykantede JBL L56 uden rammer og frontstof. Hvad er den rigtige pris? Det basale, nemlig lyden og standen er jo iorden, så for at runde denne overvejelse af, så vil et afslag typisk være på en 10-15%.

Hvordan lyder de så disse 2-vejs amerikanere med 10" bas? Tørt, præcist med et godt hug i bassen og skabt til at få en Fender Telecaster til at lyde lige så rå som den er. 

Bør nydes sammen med Eagles: Hotel California

Omkantning professionelt udført hos www.basrep.dk 

Serienumre  032413 & 032419    

Brugsspor, men slebne og olierede

3000,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

JBL L40

JBL L40

Så bliver det ikke mere West Coast Sound. Sæt " Hotel California " med Eagles på og mærk hugget i bassen, den bløde nærværende mellemtone og den klare præcise diskant. 

Amerikansk valnøddefinèr der har lagret 20 år før  brug

Højttalerne er slebne og olierede

Omkantede. Udført af professionel ( Basrep ) indenfor det sidste år. 

1 JBL-pin mangler

Serienumre 46847 & 46829  

Finèr og de originale fronter er meget flotte, men der er brugsspor på den ene højttaler.  

3500,-

BRUGT MED GARANTI & OMBYTNINGSRET & RETURRET

JBL Lancer 99 Athena

JBL Lancer S99 Athena 1968-73

Voldsom, ekstrem, elegant og voksen

Her er muligheden for at sikre sig et stykke JBL- højttalerhistorie med en enhedskvalitet,  der absolut ikke fås tilsvarende i dag, uden at man skal ha`den helt store tegnebog frem og vi taler altså om en 14" bas.

På grund af toldregler og dyr fragt er de samlede i DK i specièl finèr og fronter der adskilte sig fra den amerikanske udgave,  men læs den spændende historie om Lancer-modellenes forbindelse med Danmark:

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=3452&start=15 

I èn ejers besiddelse siden købet hos radioforhandleren i Vordingborg, der var lidt træt af at have de dyre kasser stående i vinduet i lidt for lang tid og derfor slog en del af prisen til stor glæde for unge Erik, der på denne måde havde højttalere de næste 44 år. 

Wenge-Finèr med brugsspor

Wengè er en afrikansk træsort der især har været brugt i Dansk Designs storhedstid i 50èrne til eks. småborde o.lign.

Ja, det er godt med dig Jørn Larsen, men hvordan lyder de? Vel nok som JBL`s monitorer fra samme perode med en fast, men ikke påtrængende bas, en direkte, nogen vil sige lidt rå diskant/mellemtone,og jeg tror at man skal gøre sig klart at det er en højttaler der lever allerbedst ved høj lydstyrke. Det er så samtidig en højttaler der både kan spille soundtracket til Star Wars Episode I, Lester Youngs raspende saxofon og Janis Joplins " Pearl " med lige stor selvfølgelighed.

Nyomkantede JBL-godkendte basenheder udført professionelt hos www.basrep.dk og Højttalerterminalerne er JBL`s små af slagsen, men de sidder monteret på bagsiden af delefilteret og det skal jeg ikke ændre på. Jeg synes jo at det skal være originalt så langt det overhovedet er muligt.  

8 ohm

Mål: hxbxd: 60x36x30  23 kg

6000,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

Pioneer AS-E700

Pioneer AS-E700

Pioneers næststørste model i CS-serien fra 1973 blev tilbudt som almindelig højttaler i lækker nøddefinèr og var en rigtig rigtig fin japaner til ca. halvdelen af hvad et sæt JBL L100 kostede, men den  blev også udbudt som byggesæt til den halve pris og det var jo noget en ung mand fra Vejle med 2 små børn kunne forstå, så indkøbt i SK-sound blev to sæt, der har været til fornøjelse for den unge mand, indtil jeg overtog dem, for ikke ret lang tid siden. Prisen man måtte betale for at erhverve dem som byggesæt, var en mere rå finish med enten malede eller foliebeklædte kasser og der er et sæt af hver.

Med næsten 45 år på bagen kan de stadig levere et stort flot lydbillede med fin fin mellemtone , ingen skarphed i diskanten og fin fast bas. Enhederne har lette papirmembraner som sikrer dynamikken. Som de øvrige Pioneer højttalere fra samme serie, er der mulighed for at drive hver enhed for sig, men det er jo nok  noget de færreste vil forlade sig på. 

Sådan et sæt fra starthalvfjerdserne er måske indbegrebet af Hi-FI sjæl og sat sammen med noget grej fra samme periode, får man måske fornemmelsen af en svunden tid, ( som at se en gammel kæreste eller få duften af Martini rosso i næsen igen ).

8 ohm og 16 kg

Bør nydes sammen med Gas`3 

2000,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI 

Pioneer AS-E700
Pioneer AS-E700

Sansui SP-1000

Sansui SP-1000 1968-70

Japanske højttalere fra 70-erne har ikke et specielt godt ry. Mange hævder at der ikke i særlig høj grad blev fokuseret på at kæle for det led i kæden, der har størst  indvirkning på lyden og i min optik er det da også tit tilfældet, at det er en lidt fesen fornemmelse,når man sætter japserne til deres vidunderlige forstærkere. Men, der er jo ikke noget der kun er sort/hvidt og disse næsten 50-år gamle skønheder kan jeg rigtig godt lide og de har mange kvaliteter

  • De vejer som et ondt år og er bygget som et tungt møbel med lækre affasede kanter
  • Meget flot nøddefinèr og Kumiko fronter i flot stand
  • Ordentlige enheder og et stort set vibrationsfrit kabinet
  • Bevidstheden om at ingen på gaden har en højttaler magen til min  
  • 3 indstillinger på diskant og mellemtone clear/ normal og soft 

  Det vigtigste er selvfølgelig lyden og mens jeg skriver dette bliver enhederne masseret godt og grundigt af Bliglad`s " Kærlighed til folket " på en gammel Yamaha receiver. Det lyder rigtig godt og sat sammen med noget fornuftigt grej f.eks. Sansui 2000x, kan man få et sæt der er ultra-cool.

8 ohm

Slebet og olieret 

Mål hxbxd: 62x35x30

2400,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

Yamaha NS-244

Yamaha NS-244 1979

I " gamle dage " talte man om at lyden fra en højttaler var amerikansk, engelsk ( med en anerkendende mine ) eller med ansigtet fortrukket i væmmelse: Japansk lyd Argh!!!!, Men! tag ikke fejl af denne sjældne juvel fra altid seriøse Yamaha. Her forenes musikalitet, klarhed, lethed og dynamik fra den engelske verden og sejheden, tætheden og den fede westcoast sound fra den amerikanske højttaler verden i denne japanske monitor der ligger et sted mellem  Yamahas ikoniske NS-10M og NS-1000.

HxBxD: 54x32x30

8 ohm

Matchende serienumre

Ægte finèr 

Skruehuller på bagsiden, ellers yderst få brugsspor.

2500,-

BRUGT MED GARANTI & OMBYTNINGSRET & RETURRET

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Henrik Jørgensen | Svar 28.12.2016 22.06

Hvor jeg dog ville ønske jeg havde pladsen til igen at eje et sæt gravide pinviner de er savnet og var et perfekt match med Hafler DH100 og DH220 for-og eff

johnhansen | Svar 17.02.2016 20.45

ej at forgllemme super servic når der handeles,godt gået helt sikker vil jeg benytte mig af Hi-Fi Genbrug igen.

john hansen | Svar 17.02.2016 20.42

har lige købt jbl l26 samt rega pic up det spiller simpelhen som en drøm har fået ny lyd i min plader.men hold k------ hvor L26 spiller mam mam mia.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

31.10 | 19:32

Du milde makrel, det er stærke sager!!!

...
24.05 | 15:08

Fantastisk side du har her.
Jeg kommer til at handle her, det er helt sikkert.
Rock'n Roll
Kennet Damm
Glostrup

...
14.12 | 07:13

Der er få ordentlige og generøse mennesker tilbage, som man er tryg ved at indlade sig med og handle med. En af dem driver dette her helt unikke firma.

...
03.12 | 19:42

Min datter har fået en Lenco pladespiller i palisander. Har du et forslag til en forstærker og et par højttalere dertil.

...
Du kan lide denne side