PLADESPILLER

Tag med på et trip. Ikke til det mellemste østen, men til et besøg hos Roy Gandy i sydvestengland og hør ham fortælle om Regas filosofi.

https://www.youtube.com/watch?v=eAM0itnCUac

 

Giver det mod på mere, så køb bogen " a vibration measuring machine " til en lille femhundred.

Rega Carbon

Alle mine pladespillere er gennemtestede og leveres med ny Audio Technica AT95E, hvis ikke andet er nævnt. 

Audio Technica AT95E er en klokkeklar " value for money " pick-up, der af Mirre Stasilowicz ( indehaver af Veteran hi-fi i Stockholm og vel nok nordens førende ekspert ud i alt med pladespillere), er udnævnt til, trods prisen, at være  verdens bedste rock-pick-up.

Ind imellem vil en pladespiller blive sat til salg med en anden eller måske en dyrere brugt pick-up.

BRUGT MED GARANTI & OMBYTNINGSRET & RETURRET  

Fuldautomatisk:

Alle funtioner kan udføres på knapper på pladespilleren, så armen ikke berøres

Halvautomatisk:

Armen føres hen manuelt til pladen, og går på plads efter endt afspilning.

Semiautomatisk:

Armen føres manuelt hen til pladen og  løfter sig og bliver ved udløbsrillen

Manuel:

Armen føres manuelt hen til pladen og pick-uppen bliver i udløbsrillen og skal løftes manuelt på plads

Af skræk for at opleve en totalt smadret pladespiller efter ublid behandling i pakkedistributionen og med deraf følgende frustrationer ,har jeg besluttet ikke at sende pladespillere. Derfor vil jeg selvfølgelig strække mig langt for at for at finde en løsning med evt. levering eller et møde på en parkeringsplads en regnfuld og kold aften midtvejs. Lidt fantasi  og velvilje kan som altid afstedkomme mirakler. 

Ariston Q-deck

Ariston Q Deck ( semiautomatisk ) 1989

På pladespillerfronten har de britiske øer stolte traditioner, hvor navne som Linn, Rega, Systemdek og Ariston har formået at placere sig solidt i vinylfolkets bevidsthed. Denne skotske Q- Deck fra slutfirserne blev overtaget af Audioscan, der satte prisen ned med 1/3 og solgte ganske mange af denne " value for money " entrymodel. Den befinder sig vel i samme leje som en Rega Planar 2, Thorens TD 280 o. lign., altså solide vellydende arbejdsheste, der er nemme at have med at gøre. Hastighedsskift foregår ved at trykke på en knap, og armen går op, men ikke på plads efter endt afspilning.  

Armen er vist nok en japansk Jelco og " det er ikke så ringe endda ", men rigtig godt og monteret med en Ortofon OM10, er der fin fin lyd, uanset om der spilles Stan Getz Quartet eller Led Zeppelin.

Separat strømforsyning

Pæn stand, dog er låget med de sædvanlige ridser og  småmærker

2000,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI 

Denon DP-15f

Denon DP15f Fuldautomatisk

Der er rigtig meget godt at sige om denne, i ydre mål, lille fuldautomatiske spillemaskine, der er " Made in Japan " og er solgt i Hi-Fi Klubben i en længere årrække. Jeg har haft temmelig nogen stykker mellem hænderne og har brugt dem til mine unger, i sommerhus, som Beatlessingleafspiller og monteret med en Ortofon OM pick-up er det bare en  fornøjelse at have med dette uhyre velfungerende stykke teknik at gøre. Som alle Denons pladespillere med den elektronisk styrede arm, virker det hele bare år ud og år ind og man kan se i Den Blå Avis at der som oftest er en 3-4 stykker til salg, hvilket jo indikerer, at forholdet mellem pris og ydelse sad lige i skabet. 

Leveres med Audio Technica AT95E

Små brugsspor med et låg der ikke er bedre end de plejer at være.

1400,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

Lenco L3802

LENCO L3802 ( manuel )

Selv i 2018 er der en stor og trofast tilhængerskare, der elsker deres gamle Lenco L75 og det fortæller, om ikke andet om Schweiziske Lenco, at indtil 1997 var firmaet en særdeles pålidelig konstruktør af pladespillere med L75 som det altoverskyggende ikon.  Denne direkte drevne L3802 er en DJ-maskine, der ligger i gabet mellem semiprofessionel og rigtig prof med de kendetegn et sådant arbejdsredskab skal have.  Den skal være tung min.10-11 kg , have variabel hastighed (+/- 8%), have lys, der gør at man kan se hvor nålen sættes ned, ha`en solid arm der kan tåle at man tager ved, lynhurtig start/stop, mulighed for fjernbetjent start/stop o.s.v. Alt dette, har denne bundsolide maskine der måske/ måske ikke har arbejdet for en DJ. Det kunne godt se ud til det, for den er sort som natten og skrammet som katten. Låget ligner, jeg ved ikke hvad, med stor flænge og masser af ridser. Plinten er der brugsspor på, selvom det ikke er så galt. Er man træt af det opskruede prisniveau på Technics 1200/1210, er det her måske en mulighed for at ha`noget bundsolidt DJ-grej stående på hylden, for med en fornuftig pick-up ( eks. Ortofon OM 10-20-30 ) er der rigtig fin lyd for en fornuftig pris ( i 1990 kostede L3802 60% af prisen på en Technics SL-1210 Mk.II  ). Bare lige for en ordens skyld!

Original alu-adaptor 

stik til teleskoplampe på oversiden

Bliver leveret med Stanton 681eee pick-up

2200,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

Luxman PD-210

Luxman PD-210 ( Halvautomatisk )

Når man får fingre i denne velholdte Luxman PD-210 fra midtfirserne, er der en ting der fylder. Den vejer jo ikke noget videre. Ca. 5 kg. og det er jo ikke alverden, når vi  ved at tyngde er vigtigt for at holde resonanser på plads og sikre ro. Lidt videre research gør klart at den er produceret hos CEC i Japan efter Luxmans specifikationer, og det er der jo ikke noget galt i. Nu tænker puristerne: Arhh!, men der er klare plusser at tage med i bedømmelsen.

 

1. Den har farven og udsèendet, der lugter langt væk af         Luxman

2. Halvautomatikken, der stille og roligt fører armen på plads efter afspilning

3. Det er en " rigtig " pladespiller der, her med pick-uppernes WW Polo, en Ortofon OM5E, spiller fint. Pick-uppen passer godt til den lige lette arm og alle USB pladespillerne til 12-1500,- er ikke i nærheden af at kunne matche denne pladespiller, fra den tid hvor der stort set var en pladespiller i ethvert hjem i Danmark.  

Låget er med de sædvanlige brugsspor

1200,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

Luxman PD-272 (manuel ) 1980-82

Luxman PD-272 1980-82

Tre  ting springer i øjnene, når man betragter denne Luxman PD-272 entry model fra startfirserne.

Det er indiskutabelt at designet signalerer Luxman. Elegance, er det tillægsord der popper op hos mig og sat sammen med noget andet Luxman fra 80èrne, oser det langt væk af god stil.

Den fine Micro-Seiki TA-1 tonearm der separat bliver solgt for pæne summer ude i verden. Både æstetisk og ikke mindst lydmæssigt passer Ortofons OM-serie som hånd i handske til armen og med  OM10 som denne bliver leveret med, er det altså en rigtig fin kombination med masser af dynamik og kontrol.

Det tredie blikfang er ruskind på toppen U-ha! Det er cool! Ikke mere at sige om det.

Nåh ja! Det var så lige 4 ting der falder i øjnene. Kendere af PD-272 vil sige Hov-hov Jørn Larsen! Hvad er det for en klat elefantsnot der er sat på antiskatingsmekanismen. Nogle mener at jeg er fingerfærdig, hvilket jeg mener er stærkt overdrevet, men her kommer jeg til kort. Antiskatingpinden er knækket helt nede hvor den sad fast og det vil ende i skrig og skrål, hvis jeg tror at jeg kan fixe det. Men jeg mener jo at det er synd at så fin en pladespiller skal stå og vente på at jeg finder en reservedel, så nu bliver den sendt ud i verden uden at være 100% i orden. Antiskatingsværdien er OK ved hjælp af elefantsnottet, så lydmæssigt er det som det skal være.

Pladespilleren er rigtig pæn, dog har låget de sædvanlige   spor efter næsten 40 års brug

2800,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

Pro-Ject 1

Pro-Ject 1 ( Manuel )

Få pladespillere er blevet deciderede klassikere og endnu færre blevet ikoner og har inspireret andre producenter til at skabe varianter over en bestemt  konstruktionsmetode. Regas Planar 2 og 3 er ihvertfald en af disse og da Heinz Lichtenegger i 1990 i Østrig ønskede at starte en produktion af vellydende, enkle pladespillere der var til at betale, skelede han helt sikkert til Rega Planar. Hans Pro-Ject 1, der blev sendt på markedet i 1991 og idag findes i Mk. VI udgave, drejer dette opslag sig om.

Efter murens fald stod en tidligere pladespillerfabrik i Tjekkiet tom. Lichtenegger flyttede ind og sammenholdt med de lave produktionsomkostninger i Tjekkiet gør det stadig at Pro-Ject Audio er en af de væsentligste spillere på et marked, der heldigvis har gjort det attraktivt at producere pladespillere igen.

Med garanti en kommende klassiker fra en af de store i branchen og der er ingen tvivl om at Lichtenegger gjorde sig voldsomt umage med sin førstefødte, der spiller mindst lige så godt som en planar 3. Undskyld! Roy.

Teknisk er det meste vel som rega Planar 2 med stiv halvtung plint, fin arm støbt i et stykke, manuel, bæltedrevet med samme type motor og ophæng og ikke en glastallerken, men en rigtig tung en af metal. 

Velspillende og monteret med ny Audio Technica AT95E.

Brugsspor, med et ikke særligt pænt låg. Jeg har, for god ordens skyld, fastgjort motorophænget og tjekket med stetoskop, at vibrationer ikke er øget.  

Måske kunne det være cool at eje modellen der satte det hele igang for østrigeren.

2200,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

Pro-Ject 6.1

PRO-JECT 6.1 ( manuel )

Designet i England/Østrig og produceret på en tjekkisk tidligere våbenfabrik, hvilket har skabt Pro-ject`s kolossale succes hos det samme segment, der har Regas pladespillere stående og det er jo rigtig rigtig mange. Low-budget siger englænderne, når prisen er lav og kvaliteten er høj, og denne manuelle entusiastpladespiller har alt det, som man normalt skal op i en noget anden priskategori for at finde:

Siliconedæmpet flydende ophæng ( originalt nyt kar)

Sandwich-tallerken

Gyroophængt tonearm

Justerbare spikes

Aftageligt kabel

Pladestrammer

Indbygget libelle

Hvis man ikke er indstillet på at have den stående på en hylde opsat på væggen, skal man nok ikke anskaffe sig denne juvel, der spiller kontrolleret, roligt, dynamisk og meget meget musikalsk.

I meget flot stand, med små spor efter lidt klister på armen efter forsøg med resonansdæmpning.

Uden låg

Leveres med ny  AudioTechnica AT95E, men kan bære endog rigtig fine pick-upèr

4000,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

Rega P2

Rega P2 ( Manuel )

I " gamle dage ", og her er det at mine børn hovedrystende  siger " Åh, nej, var det enkelt og ligetil at have styr på Regas  pladespillere. Der var en Planar 2 og en Planar 3, hvor Planar 2 var udgaven med tolerancer i armen der ikke havde klaret cuttet til en Planar 3. Der kunne være en lettere pladetallerken og måske en lidt lettere plint. Jeg siger udtrykkelig " måske ", for det er umuligt at tidsfæste disse engelske  klassikere med lidt forskellige modelbetegnelser som denne P2. Det betyder heller ikke alverden, hvor gamle de er, for de kan holde i evigheder, så ved et køb, kig på stand, vær sikker på at man starter med en ny rem og hav en af Regas egne pick-upper på. Armen skal være vandret og parallel med pladen og det er altså noget bøvl at fifle med andre pick-upper. Det hele passer sammen og  om man er til Bach, Beatles eller Boel bør P2 give muskalsk nydelse og pålideligt brug i mange mange mange år.

Flot stand

Fiberpladetallerken

2200,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

Rega Planar 2

Rega Planar 2 1998 ( Manuel )

Når en detaljenørd som Roy Gandy fra engelske Rega ikke har ændret på en konstrution gennem ca. 30 år, så er det jo, fordi alt er gået op i en højere enhed og passer sammen, både teknisk og æstetisk. Planar 2 & 3 med den geniale arm RB 250/300 og enkle konstruktion, med stort set kun plint , pladetallerken, motor og leje virker bare år ud og år ind. Stik den en ny rem en gang imellem og der er dømt daglig nydelse af musikken og en anerkendende nik til spillen, når man går forbi den på Montanareolen.

Det er jo i virkeligheden få ting der adskiller Planar 2 & 3. En arm hvor tolerancerne er knap så fine som på RB300, pladetallerken i metal, i stedet for glas, et andet lod på armen og lidt andre småting. Det er et følsomt emne at komme ind på, om man kan høre forskel på de to modeller fra Rega og uden at starte en krig, så er det mit indtryk at det er yderst lidt, der skiller de to modeller, hvis der bliver spillet Stones, Johnny Cash eller Trine Dyrholms 2. Lp.

Rigtig flot stand med et rigtig pænt låg  

Grøn Rega Bias pick-up

2500,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

Rega Planar 3 Purple

Rega Planar 3 Purple (manuel )

Få produkter i Hi-Fiverdenen er ubrydeligt knyttet til èt firma  og har defineret firmaets ry som indbegrebet af produktets kvaliteter. Rega Planar 3 er sådan et produkt. Et ikon indenfor teknik, design og produktionsfilosofi. Listen over superlativer er lang og efter Regas egen RB300 arms fremkomst fremstod modellen uændret i 20-25 år. Det fortæller at Roy Gandy, der ellers både er detaljenørd, særdeles grundig og vedholdende, ikke kunne finde punkter der kunne forbedre denne særdeles gennemtænkte konstruktion.

Ikon betyder på græsk " billede " og Planar 3 er billedet på at " Less is more ", og  Rega Planar 3 var ved sin fremkomst et symbol på eller rettere indbegrebet af den tendens i tiden at enkelhed var værd at stræbe efter.

Denne temmelig sjældne lilla udgave var en del af en serie, hvor farverne skulle peppe et lidt støvet image op. Tiden har vist, at man med en Rega Planar 3 er rigtig rigtig godt kørende og mange mener, deriblandt mig, at de"  nye " Rega pladespillere, ikke er bedre end Planar 3, men det kan man jo selv  prøve af.

På trods af at den har fået en hel del skrammer på sin vej igennem livet og fremstår med afskalninger, så er denne lilla skønhed selvfølgelig helt iorden mekanisk. Armen er som den skal være, låget er rimeligt, motoren er fastgjort med gummibøs ( hænger ikke i gummibånd ) og sidst men ikke mindst er ( deep Purple ) monteret med den allerførste udgave af Rega Elys. Er denne lilla maskine sjælden, er den grå Elys endnu sværere at finde i dag. Elys er kommet i flere farver/udgaver senere, men den " gamle " spiller så friskt som den skal.  

2500,-  

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

Systemdek IIX900

SYSTEMDEK IIX900 (manuel )

Skotsk entusiastpladespiller fra nu nedlagte SYSTEMDEK. Audio Note overtog rettighederne og deres TT-1 er en kopi af denne helt manuelle, flydende ophængte og bæltedrevne skønhed.

Den er rigtig velholdt med et pænt låg og armen er en REGA RB300, der uden skelen til pris og nyere mærkværdige konstruktioner, stadig til prisen, må regnes for en af verdens bedste arme. Der er sat ny motor i og maskinen står på 4 spikes.

Da den jo er flydende ophængt og dermed særdeles levende og følsom for rystelser, må det anses for tvingende nødvendigt, at den bliver skruet op på væggen, men så kvitterer den til gengæld med en lydgengivelse der er åben, detaljeret, fast i bassen og førs og fremmest engagerende.

Flere udtrykker på nettet, at de er villige til at stå på Ivor Tiefenbruns skrivebord og råbe at Systemdekken spiller lige så godt som Linn Sondek LP 12!! Hvad ved jeg?

Glastallerken

Monteret med ny  Audio Technica AT95E

3500,-

BRUGT MED GARANTI & OMBYTNINGSRET & RETURRET  

Pro-Ject Debut III
Rega Planar 3

Pro-Ject Debut III

Tidlig morgen med Fabulous Thunderbirds første LP på spillen  og " a damn good cup of coffee " foran sig, må det være på sin plads at reflektere lidt over hvorfor Rega Planar 3 og Pro-Ject Debut III har formået at placere sig som grundpiller i pladespillernes brogede landskab.

" Simple is best " må Roy Gandy have tænkt, da han begyndte at pusle med Rega Planet der både havde en fjollet pladetallerken og en ikke specielt god arm, men tanken om få enkeltdele som motor, pladetallerken, plint, arm og nul automatik blev det der definerede  Planar 3. Da det lykkedes Rega at få støbt armen RB300 i et stykke var pakken komplet og modellen forblev uændret i 30 år. Sådan noget kan jeg jo godt li`og Heinz Lichtenegger nede i Østrig må have tænkt det samme da han starter en produktion af pladespillere op i en gammel fabrik i Tjekkiet. " Einfachheit ist am besten " tænkte Lichtenegger også da han givetvis skelede til Planar 3`s position og kreerede sin føstefødte " Debut I " . Plint, motor, tung pladetallerken,nul automatik og en  god arm. Mere er ikke nødvendigt og så skal det selvfølgelig lyde godt. En succès var født og Pro-Ject er en af de store spillere på det rekonstruerede pladespillermarked.

At så både Rega og Pro-Ject senere sender et hav af modeller med måske dybest set minimale forskelle på markedet, rokker ikke ved min opfattelse af at Planar 3 og Pro-Ject III inden for en behersket prisramme er noget af det mest ukomplicerede og lydmæssigt tilfredstillende, man kan arbejde med.

Ortofons OM serie er som skabt til Pro-Ject og Rega PLanar 3 skal have en af Regas egne pick-upper

Pro-Ject Debut III

Rigtig pæn med små brugsspor på låg

Monteret med ny Ortofon OM10

Ny rem

2800,-

Rega Planar 3

Rigtig fin stand med pænt låg

Monteret med grå Rega Elys (der ikke ses så tit mere )

Ny rem

3500,-

BRUGT KVALITETS HI-FI MED SJÆL OG GARANTI

 

 

 

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Per Christiansen | Svar 04.06.2017 17.25

Total i orden handel Jørn, vi er super tilfredse med Sansui og B&W.
Hilsen Per og Tina

ole wendt-petersen | Svar 23.08.2016 08.24

Det ser rigtig godt ud det i har her. Jeg er selv tidligere gamle Radiomand fra Bagger Radio,Bjørns Radio Fredgaard Radio, Panasonic og Wekitronic/Melco Danmark

johnhansen | Svar 30.01.2016 13.07

Det er nostalgi for øjne alle disse lækker ting der kan få en nørd til at gå amok dejlig vidunderlig vintages ting, det uhyggeligt du.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

08.06 | 08:26

Den fedeste service og tip top betjening af Jørn, som er et af de mest regulære og helt igennem ordentlige menneske jeg kender.

...
31.10 | 19:32

Du milde makrel, det er stærke sager!!!

...
24.05 | 15:08

Fantastisk side du har her.
Jeg kommer til at handle her, det er helt sikkert.
Rock'n Roll
Kennet Damm
Glostrup

...
14.12 | 07:13

Der er få ordentlige og generøse mennesker tilbage, som man er tryg ved at indlade sig med og handle med. En af dem driver dette her helt unikke firma.

...
Du kan lide denne side